Skip to main content
Spotkanie przy tablicy na zakończenie miesiąca

Tip of the month – Rola Dyrektora Zakładu na zakończenie miesiąca w ramach Ciągłego Doskonalenia

Zbliża się koniec jedenastego miesiąca w roku i jestem pewien, iż Wasze zespoły spotkają się jutro przy tablicach, by na zakończenie miesiąca omówić KPIs i wyzwania mijającego miesiąca. Jest to doskonała okazja dla Ciebie by wziąć udział w takim spotkaniu i pokazać swoje zaangażowanie i wsparcie dla zespołu/zespołów.

To dla nas ważne

To jest również czas by celebrować i przypomnieć zespołowi jak ważne są codzienne spotkania przy tablicach. Co można zatem zrobić na jutrzejszym spotkaniu zespołu przy tablicach?

  1. Obecność najwyższego kierownictwa w czasie spotkania zespołu, który spotyka się przy tablicy KPI i Rozwiązywania Problemów, jest wyraźnym sygnałem, że kierownictwo jest zainteresowane w tym co się dzieje.
  2. Czas ten może być wykorzystany przez kierownictwo na obserwację spotkania, tego co się dzieje, a na koniec takiej 20-25 minutowej sesji przekazania spostrzeżeń i obserwacji.
  3. Pogratulować zespołowi wyników, szczególnie wtedy gdy pracownicy osiągnęli wyniki lepsze od założonych ‘przekroczyli cele’.
  4. Pokazać, iż kierownictwo docenia to, że pracownicy na czas przychodzą i biorą udział w spotkaniach przy Tablicach.
  5. Przypomnieć, iż jednym z bardzo ważnych celów spotkań przy Tablicach jest poprawa komunikacji w zespole. Spotkania wypełniają – oprócz omawiania ‘twardych’ tematów – również ludzką potrzebę spotkania, rozmowy, słuchania, zrozumienia, docenienia, poznania opinii innej osoby/pracownika.
  6. W czasie spotkań dziennych omawia się różne tematy. Wiemy, że te spotkania ‘na stojąco’ nie służą po to by rozwiązywać problemy (szukanie przyczyn i rozwiązań), ale po to by zarejestrować, skomunikować, że jest problem/wyzwanie i powinien on zostać zaadresowany.
  7. Służą one również temu by przypomnieć każdemu pracownikowi, że wszyscy odpowiadamy za bezpieczeństwo w pracy przez cały dzień i każdego dnia. I niezależnie od tego jak pilnie musimy dostarczyć ‘produkt’ klientowi bezpieczeństwo jest najważniejsze. Pamiętajcie, iż chcemy by nasi pracownicy wracali cali i zdrowi do domu po zakończonej pracy.
  8. Na koniec spotkania warto podziękować zespołowi za wsparcie i zaangażowanie.

A jeśli nie możesz…

Jeżeli nie możecie wziąć udziału w najbliższym spotkaniu na zakończenie miesiąca, przekażcie to zadanie komuś kto będzie Was reprezentował. Jeżeli to nie będzie możliwe warto wysłać email, który może zostać przeczytany przez prowadzącego dane spotkanie.

Sygnał potrzebny do działania

To bardzo wyraźny sygnał, że jesteśmy z wami, te spotkania są ważne, przypominamy, dziękujemy, interesujemy się tym co wy tu robicie. Kontynuujcie te dziennie spotkania, one naprawdę są ważne. Dziękuję wam.

Mark Forkun

Autor bloga “Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

12 myśli na temat “Tip of the month – Rola Dyrektora Zakładu na zakończenie miesiąca w ramach Ciągłego Doskonalenia

  1. 8 punktów, które zmieniają pracę z czegoś okropnego w zadania, które mają jakiś sens. Tylko jaki procent firm stosuje zachowania opisane powyżej…

  2. Wpis dawny, ale niezmiennie warty odświeżania.
    Myślę, że najważniejszym w tekście i najrzadszym elementem zarządzania w praktyce jest docenienie i dzielenie się wynikami.
    Szczególnie gdy dotyczy to docenienia sukcesów – nawet tych drobnych, także tych, które zdarzają się może i dzieki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności.
    Ludzie muszą wiedzieć, że sukces się wydarzył, że jest ważny dla firmy, szefa, kolegów i każdego z osobna. Że to jest właśnie ten kierunek, którym należy podążać, że trzeba się zastanowić jak to zrobiłem, żeby to wydarzenie powtórzyć.
    Oczywiście najczęściej stosuje się starą wojskową metodę “Karać, karać i nigdy nie chwalić”.
    Tymczasem zarządzający, na każdym szczeblu, są ZOBOWIĄZANI dzielić się ze swoimi podwładnymi sukcesem.
    Pracujemy nie tylko za pieniądze, szczególnie, że w takich krajach jak Polska, pieniądze nie są elementem najbardziej motywującym pracowników.
    Pozostaje więc sukces – to najtańsza waluta, jaką dysponują szefowie.
    Dlaczego tak bardzo ją oszczędzają to prawdopodobnie temat na conajmiej dyskusję, do której za zgodą autora (mam nadzieję:)), tu zachęcam
    a nawet większy artykuł…

  3. Takie spotkania na koniec miesiąca są istotne. Można przekazać swoje postrzeżenia i uwagi, podzielić się sukcesami nawet tymi małymi. Niestety najczęściej jesteśmy karani a spotkania odbywają się tylko wtedy, gdy coś poszło nie tak. Można by to zmienić, zapominamy że najważniejsze jest podziękowanie bo to sprawia, że większość z nas bardziej się stara, czuje większą odpowiedzialność za to co robi , a uczucie że jest się docenianym motywuje do większego zaangażowania.

    1. Jola,
      Świetne wnioski, każdy który chce podziękować, posłuchać, wyciągnąć wnioski co moglibyśmy zrobić aby było lepiej jest człowiekiem myślącym.
      Osoba która tylko szuka winnych i karzę jest osobą która nie prowadzi właściwą drogę swojego życia w pracy, a być może też poza pracą!. Krytykować innych nie wymaga myślenia i autorefleksji (tzw., Hansei – zobacz artykuł na temat autorefleksji).
      Niestety większość konsultantów/trenerów/ekspertów lean, uczy klientów aby spotkania zmianowe, produkcyjne skupiało się na wynikach i problemach, całkiem sprzeczna filozofia zarządzania z tym czego nauczyłem się w Toyocie.
      ale na rynku jest miejsce na wielu!.

      Pozdrawiam.

  4. Jola,
    Świetne wnioski, każdy który chce podziękować, posłuchać, wyciągnąć wnioski co moglibyśmy zrobić aby było lepiej jest człowiekiem myślącym.
    Osoba która tylko szuka winnych i karzę jest osobą która nie prowadzi właściwą drogę swojego życia w pracy, a być może też poza pracą!. Krytykować innych nie wymaga myślenia i autorefleksji (tzw., Hansei – zobacz artykuł na temat autorefleksji).
    Niestety większość konsultantów/trenerów/ekspertów lean, uczy klientów aby spotkania zmianowe, produkcyjne skupiało się na wynikach i problemach, całkiem sprzeczna filozofia zarządzania z tym czego nauczyłem się w Toyocie.
    ale na rynku jest miejsce na wielu!.

    Pozdrawiam.

  5. Takie spotkania z obecnością kierownictwa są ważne, można porozmawiać o problemach i sukcesach, kierownictwo powinno wysłuchać zespół co ma do powiedzenia, tak poprawia się też komunikacja w zespole. Trzeba również motywować ludzi, a nie tylko mówić co zrobili źle.

  6. Takie spotkania są bardzo ważne gdyż możemy wtedy przekazać swoje spostrzeżenia i zaangażowanie . Warto zadbać o to by była pozytywna energia poruszając tematy nie tylko negatywne ale też te pozytywne by móc motywować innych do wydajnej i bezpiecznej pracy .

  7. Tak. Zauważenie, docenienie, pochwała to wartość nie oceniona dla pracownika w szczególności płynące od zarządu, właścicieli. Zmiany w stylu zarządzania osób kierujących w firmie to fakt. Jednak uważam że niemałą prace muszą wykonać sami pracownicy by umieli przyjmować te pochwały. By nie węszyli podstępów lub „kanapki”. Nie będzie to łatwe lecz wiem ze jest to możliwe i to we wszystkich branżach. Bardzo chciałbym chwalić i być chwalonym bo przecież to takie proste – lubiliśmy to w dzieciństwie prawda? 😉

  8. Podpisuję się obiema rękami pod wymienionymi punktami . Jestem jak najbardziej za takimi spotkaniami .
    Niestety w naszym kraju większość firm jest ukierunkowana na zysk za wszelką cenę . Takie spotkania są traktowane jako strata czasu , niepotrzebny przestój itd. . Mam jednak nadzieje , że to będzie się zmieniać . Czego sobie i wam życzę ! 🙂

  9. Zmieńmy naszą polską mentalność, nauczmy się dziękować, a nie tylko wytykać błędy. Większość z nas w takich sytuacjach będzie bardziej motywować się do większego zaangażowania.

  10. A ja już słyszę jak na takim spotkaniu pracownik mówi, że “za dziękuję nic się nie kupuję”. Nie mogę pojąć, że nie rozumieją oni tego, że każdy członek załogi pracuje na wynik firmy. I jeśli on a z nim reszta ludzi będzie robił w pracy wszystko aby zamówienia schodziły płynnie i planowo to pracodawca nie będzie żałował na to pieniędzy. Ale niestety jakoś jest tak że operator bez zaangażowania wykonuje swoją pracę kompletnie nieinteresując się tym co jest potrzebne firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *