Skip to main content
Jakość jako DNA

Jak stworzyć kulturę zapewniającą jakość w całym strumieniu wartości produkcji?

Pierwszą rzeczą, którą należy sobie uświadomić jest to, że wiele osób myśli, że kontrola jakości jest odpowiedzialna za jakość, tak nie jest, to ludzie w Genba wykonujący pracę są odpowiedzialni za zapewnienie jakości.

Oto kilka kluczowych punktów, które należy rozważyć przy budowaniu organizacji zapewniającej jakość lean DNA.

  1. Skup się na standardowej pracy, ale nie przesadź z procesem, niektóre rzeczy powinny pozostać jako pamięć procesu. Dokładnie co to jest to dłuższa dyskusja. Więc nie martw się możesz z powodzeniem stosować kaizen również z ograniczoną pracą standardową.
  2. Zmniejsz liczbę wrzutek związanych z planowaniem produkcji. Jest to nieuniknione, ale zbyt wiele zakłóceń w codziennym harmonogramie przynosi ogromne muda, mura i muri. Nie daj się nabrać na syndrom, że ten kto najgłośniej krzyczy, dostaje nagrodę.
  3. Wykonuj standardową pracę liderów linii i zmian. To się nazywa Minimalna rola zawodowa. Jeśli masz problem z zapewnieniem jakości dowiedz się dokładnie co tak naprawdę robią liderzy i supervisorzy.
  4. Użyj zarządzania wizualnego, zwłaszcza markerów i białej tablicy (zobacz mój poprzedni post). Im bardziej łączysz oko, mózg, rękę ze słowem pisanym, tym bardziej osobiste i znaczące są liczby. „Enter” nie tworzy zaangażowania w QA.
  5. Andon – moim zdaniem źle rozumiany przez wielu. Andon to wołanie o wsparcie przez każdego, kto mówi „wesprzyj mnie, bo wbudowana jakość mojego procesu w uzgodnionym czasie cyklu jest chybotliwa”. I tu jest kluczowy punkt, bezpośredni przełożony powinien być tam asap z uśmiechem pytając jak może wesprzeć, demonstrując szacunek, zaufanie, szczerość i umiejętność rozwiązywania problemów dla członka.
  6. Poranne spotkanie zmianowe i spotkanie produkcyjne. Tu nie chodzi o liczby tylko o ludzi i budowanie z nimi relacji. Zaangażuj ich tak by używali swoich rąk, głowy i serca.
  7. Stale trzymaj się i udoskonalaj 4S, Kamishibai, flow, Kanban i JIT.
  8. Rozwiązywanie problemów, rozwój wszystkich członków przy użyciu 5W, PDCA, 4D, OPL, QRQC 1, wszystko to chleb i masło zapewnienia jakości.
  9. Cabbage patch; użyj spotkań CP, aby pokazać ludziom, co zrobili poza standardem, że dostali za to wynagrodzenie i skłoń ich do rozwiązania problemów, tak aby CP stawał się coraz mniejszy, aż stanie się niepotrzebny.
  10. Przeprowadzaj comiesięczne 5 minutowe oceny zgodnie z matrycą kompetencji. Ocena na koniec roku musi być tylko potwierdzeniem 12 miesięcznych spotkań.

Mark Forkun

Autor bloga “Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *