Skip to main content
zarządzanie kosztami pracowniczymi

Zarządzanie kosztami pracowniczymi

4 koszty pracownicze zabójcze dla twojej firmy.

Pewnie zastanawiasz się, które z tych kosztów są aż tak uciążliwe? Przedstawię Ci poniżej pięć kategorii (piąta odnosi się do obecnego kryzysu, który mamy), a Ty sprawdź czy któraś z nich dotyczy Ciebie:

1. System premiowy

  • Wszystkie systemy premiowe w pewnym momencie przestają działać efektywnie. Jest bardzo prawdopodobne, że Twój obecny system premiowy nie uwzględnił takiego scenariusza, jaki mamy obecnie.
  • Ogólnie rzecz biorąc systemy premiowe pozostają w gestii menedżera lub są związane z wynikami w zakresie pewnych wskaźników KPI. Uznaniowy system premiowy jest niczym innym jak systemem faworyzowania jednej grupy pracowników w stosunku do innej. Jest to po prostu psychologiczne narzędzie do manipulowania pracownikami.
  • Przyznając premie możesz mieć poczucie, że jesteś racjonalny i sprawiedliwy w sposobie ich przydzielania.
  • Prawdę mówiąc, okłamujesz samego siebie, chyba że jesteś menedżerem, który robi to złośliwie wykorzystując szantaż.
  • Większość, ale nie wszystkie, systemy premiowe związane z wydajnością to nic innego jak zrzeczenie się odpowiedzialności kierownictwa, zdolności i umiejętności zarządzania zespołami. Wiem, że takie oświadczenie nie jest popularne, ale jeżeli znamy prawdę, a to wynika z moich obserwacji, to podtrzymuję swoje stanowisko.
  • Bardzo często Kierownictwo, projektuje i wdraża dla działów i zespołów KPI, które są następnie nagradzane systemem premiowania.
  • Głównym powodem tego jest fakt, że “kierownictwo po prostu zrzeka się odpowiedzialności”, aby wiedzieć jak prowadzić ludzi i zastępuje ją rozwiązaniami pieniężnymi zwanymi systemami motywacyjnymi.
  • To jednak nic innego jak płacenie za krótkoterminowe wyniki.
  • Często te “systemy motywacyjne” w rzeczywistości nikogo nie motywują, ale powodują konflikt z innymi działami i niechęć do kierownictwa.
  • Co więcej, często kierownictwo ma świadomość, oczywiście po pewnym czasie, że wdrożony przez nich system motywacyjny nie działa.
  • Niestety, ich wspaniałe rozwiązanie w zakresie motywowania ludzi nie działa. Więc co teraz? Zrobią jedną z dwóch rzeczy. Po pierwsze, zaczynają majstrować przy systemie, wprowadzając poprawki lub co gorsza, drugą opcją jest całkowite ignorowanie sugestii kierowników, że system jest tylko demotywatorem. Brzmi znajomo?!
  • Ogólnie rzecz biorąc systemy motywacyjne nie budują dobrej kultury organizacyjnej firmy.

2. Koszty nadgodzin

  • Od czasu do czasu, koszty nadgodzin mogą powstawać w każdej firmie.
  • Jednak większość firm w 2019 r. miała dość wysokie koszty nadgodzin przez większą część roku.
  • Oznacza to po prostu, że słuchamy dyrektora handlowego, który jest daleki od podejmowania działań na korzyść firmy.
  • Oczywiście, wiem, że jest to ostre stwierdzenie, ale często bardzo prawdziwe.
  • Przedłużające się godziny nadliczbowe nigdy nie są dobre ani dla maszyn, ani dla pracowników i nie oznaczają wyższych zysków dla firmy, ale w rzeczywistości gwarantują znacznie wyższe koszty, niż ktokolwiek jest gotów to naprawdę zobaczyć.
  • Takie trzy główne koszty, które powstają w wyniku ciągłych godzin nadliczbowych to koszty: Muda, Muri i Mura. Gdzie pracownicy hali produkcyjnej są odpowiedzialni za identyfikację Muda, podczas gdy Muri i Mura jest odpowiedzialne kierownictwo.
  • Podsumowując, posiadanie kosztów nadgodzin oznacza, że kierownictwo nie wywiązuje się ze swoich obowiązków związanych z prowadzeniem firmy i udaje, że wszystko jest w porządku. Często prowadzi to do konfliktu interesów pomiędzy działami produkcji, planowania, utrzymania ruchu i sprzedaży.

  1. Koszty zwolnień lekarskich
  • Szczerze mówiąc, większość kosztów zwolnień lekarskich wynika bezpośrednio z niewłaściwego prowadzenia działalności przez kierownictwo.
  • Powinniśmy codziennie przeglądać dane dotyczące zwolnień lekarskich na tablicy i porównywać je dla każdego działu.
  • Powiem więcej, że wysokie koszty zwolnień lekarskich wynikają z bardzo konkretnych przyczyn, które nie mają nic wspólnego z fizyczną chorobą pracownika, ale ze stanem jego umysłu.
  • Bardzo często podstawową przyczyną jest niewłaściwe zachowanie bezpośredniego przełożonego lub kierownika tego zespołu lub działu.
  • Drugie problemem jest płaca. Pracownicy czują, że są wynagradzani niesprawiedliwie w porównaniu z innymi działami.
  • Trzecim jest bezpieczeństwo. Z psychologicznego punktu widzenia, pracownicy korzystają ze zwolnień lekarskich z powodu niebezpiecznych warunków, w jakich pracują.
  • Obszar wysokich zwolnień lekarskich jest specjalistyczną dziedziną w zakresie lean management i ma znaczący związek z opieką członkowską (pracowniczą) o nazwie Mendomi.
  • Koncepcja Mendomi jest mało znana na świecie. Toyota nie upowszechnia tej niezwykle silnej zasady budowania relacji z pracownikami.

 

  1. Wysoka rotacja pracowników
  • Jeśli u Ciebie w firmie jest wysoka rotacja pracowników (definicja „wysoka” jest oparta na własnym rozumieniu), to możesz być pewien, że główną przyczyną nie jest żaden czynnik ekonomiczny, ale porażka w imieniu kierownictwa w zarządzaniu zaangażowaniem pracowników.
  • Wiele firm absolutnie nie zdaje na tym polu egzaminu. Dobry system Onboardingu w znacznym stopniu przyczyni się do ograniczenia rotacji nowych i obecnych pracowników, jeśli będzie wdrażany przez osoby, które mają doświadczenie w tej dziedzinie pracy.
  • Aby osiągnąć sukces, będzie to wymagało ścisłej współpracy zespołów HR i Produkcji w zakresie opracowania, wdrożenia i doskonalenia całego procesu rekrutacji nowych pracowników, jak również całego cyklu objęcia opieką i rozwojem pracowników podczas ich pobytu w Twojej firmie.

  1. Co należy zrobić z bieżącymi kosztami wynagrodzeń dla pracowników?

Dla wielu firm jest to obecnie kwestia o najwyższym priorytecie. Pomylisz się, a będziesz tego żałował przez wiele lat. Zrobisz to dobrze, a będziesz miał lojalnych pracowników.

Poniżej kilka wskazówek dla zestresowanych Liderów:

  1. Uzgodnij obniżkę płac, jeśli jest to naprawdę konieczne.
  2. Nie przekraczaj 30% w redukcji miesięcznego wynagrodzenia dla pracowników przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
  3. Zrób to tylko wtedy, gdy naprawdę masz problemy w swojej firmie.
  4. Nie bądź oportunistą. To nic innego jak wykorzystywanie ludzi w trudnych czasach. Widziałem to już nawet w branży logistycznej, która tak naprawdę obecnie radzi sobie bardzo dobrze.
  5. Nigdy nie wprowadzaj zmian w płacach cofając się w czasie. Kiedy zarząd firmy spotyka się z pracownikami np. pod koniec marca i informuje ich, że nowa obniżka płac zostanie wprowadzona z dniem 1 marca upływającego miesiąca, to cóż to jest innego jeśli nie wyzysk i nieetyczność. Nie róbcie tego.
  6. Obiecaj pracownikom, że zrekompensujesz ten spadek płac w ciągu najbliższych 12 do 18 miesięcy.
  7. Zbierz najlepszych pracowników “off-process” i rozpocznij “Kaizen/PAP usprawnienia projektów”. Dzięki temu będą mogli nie tylko pokryć koszty własne, ale także uzyskać oszczędności gdzieś indziej. To jest prawdziwe przywództwo w pracy. I oczywiście, postaraj się nie obniżać ich wynagrodzeń.
  8. Jeśli musisz kogoś zwolnić, rób to zawsze z godnością i szacunkiem.
  9. Jeśli podejdziesz do zwolnień złośliwie, na pewno zostaniesz za to oceniony możesz być tego pewien.
  10. W takich przypadkach trzeba być zawsze szczerym a nie kłamać.
  11. Miłym gestem z Twojej strony będzie wydanie im od razu dobrych referencji.

 

Nie zdziw się, jeśli obliczysz, że wszystkie te koszty (od I do IV) stanowią do 6% twojej rocznej sprzedaży.  Powiedziałem, że są to “Cztery Zabójcze Koszty Pracownicze“.  Jak najbardziej jest to obszar, w którym wiele rozwiązań lean management może mieć znaczący wpływ na poprawę OPEX i EBITDA.

W powyższym przypadku obszary, na które należy zwrócić największą uwagę przy wdrażaniu są następujące: Onboarding i Outplacement, S&OP, Zachowanie przywódcze, Zaangażowanie pracowników, Rozwój osobisty, Rozwiązywanie problemów i krótkoterminowe intensywne projekty doskonalenia Kaizen/PAP dla najbystrzejszych pracowników.

W kolejnym piątym artykule opowiem Ci o wydatkach inwestycyjnych CAPEX.

 

Mark Forkun

Autor bloga “Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *