Pierwszą rzeczą, którą należy sobie uświadomić jest to, że wiele osób myśli, że kontrola jakości jest odpowiedzialna za jakość, tak nie jest, to ludzie w Genba wykonujący pracę są odpowiedzialni za zapewnienie jakości.
Oto kilka kluczowych punktów, które należy rozważyć przy budowaniu organizacji zapewniającej jakość lean DNA.
- Skup się na standardowej pracy, ale nie przesadź z procesem, niektóre rzeczy powinny pozostać jako pamięć procesu. Dokładnie co to jest to dłuższa dyskusja. Więc nie martw się możesz z powodzeniem stosować kaizen również z ograniczoną pracą standardową.
- Zmniejsz liczbę wrzutek związanych z planowaniem produkcji. Jest to nieuniknione, ale zbyt wiele zakłóceń w codziennym harmonogramie przynosi ogromne muda, mura i muri. Nie daj się nabrać na syndrom, że ten kto najgłośniej krzyczy, dostaje nagrodę.
- Wykonuj standardową pracę liderów linii i zmian. To się nazywa Minimalna rola zawodowa. Jeśli masz problem z zapewnieniem jakości dowiedz się dokładnie co tak naprawdę robią liderzy i supervisorzy.
- Użyj zarządzania wizualnego, zwłaszcza markerów i białej tablicy (zobacz mój poprzedni post). Im bardziej łączysz oko, mózg, rękę ze słowem pisanym, tym bardziej osobiste i znaczące są liczby. „Enter” nie tworzy zaangażowania w QA.
- Andon – moim zdaniem źle rozumiany przez wielu. Andon to wołanie o wsparcie przez każdego, kto mówi „wesprzyj mnie, bo wbudowana jakość mojego procesu w uzgodnionym czasie cyklu jest chybotliwa”. I tu jest kluczowy punkt, bezpośredni przełożony powinien być tam asap z uśmiechem pytając jak może wesprzeć, demonstrując szacunek, zaufanie, szczerość i umiejętność rozwiązywania problemów dla członka.
- Poranne spotkanie zmianowe i spotkanie produkcyjne. Tu nie chodzi o liczby tylko o ludzi i budowanie z nimi relacji. Zaangażuj ich tak by używali swoich rąk, głowy i serca.
- Stale trzymaj się i udoskonalaj 4S, Kamishibai, flow, Kanban i JIT.
- Rozwiązywanie problemów, rozwój wszystkich członków przy użyciu 5W, PDCA, 4D, OPL, QRQC 1, wszystko to chleb i masło zapewnienia jakości.
- Cabbage patch; użyj spotkań CP, aby pokazać ludziom, co zrobili poza standardem, że dostali za to wynagrodzenie i skłoń ich do rozwiązania problemów, tak aby CP stawał się coraz mniejszy, aż stanie się niepotrzebny.
- Przeprowadzaj comiesięczne 5 minutowe oceny zgodnie z matrycą kompetencji. Ocena na koniec roku musi być tylko potwierdzeniem 12 miesięcznych spotkań.