Na czym polega i dlaczego warto wdrażać lean leadership w firmach produkcyjnych, produkujących małoseryjne produkty. Dziś przedstawiam nagranie wideo, w którym tłumaczę drogę przywództwa wspierającą zakład w ciągłym doskonaleniu. Poniżej również transkrypcja dla tych, którzy preferują czytanie od oglądania.
Lean Leadership, czyli po polsku przywództwo Lean. To postawa zarządzających, która wspiera zachowania pracowników prowadzące ich do ciągłego doskonalenia swoje pracy. Metody, narzędzia i postawy, to kluczowe czynniki, które zawierają się w ramach Lean Leadership. Lider, brygadzista, kierownik pracujący nad kompetencjami swojego zespołu, zyskuje pracowników samodzielnych i gotowych do działania.
Coraz więcej polskich firm wprowadza standardy zarządzania i kultury organizacji bazując na sprawdzonych wzorcach.
Na czym polega Lean Leadership Way?
MF: Wielu ludzi myśli, że lean management lub lean leadership jest działaniem, którego celem jest poprawa procesów. Jeśli chodzi o nasze myślenie, szczupłe (lean) zarządzanie lub jak lubię to nazywać, przywództwo Ciągłego Doskonalenia, dotyczy zarządzania procesem tworzenia idei, że jesteśmy odpowiedzialni za to, aby służyć pracownikom na hali, na poziomie hali produkcyjnej.
Tak więc mówimy o operatorach i liderach zespołów, ponieważ są to ludzie, którzy faktycznie dotykają surowca i produktu, który ostatecznie zamierzamy sprzedać. Zatem odpowiedzialność za zarządzanie polega na tworzeniu takiego środowiska, aby pracownicy, byli w stanie zidentyfikować procesy i zachowania, które absolutnie nie zapewniają żadnej wartości dodanej do klienta lub do produktu, który tworzymy.
Jaki poziom kadry powinien być zaangażowany w proces wdrażania i kultywacji Lean Leadership Way?
M.F: Dla mnie, jeśli spojrzymy na system zarządzania produkcja w Toyota, tzw. Toyota Production System, który jest wysokorozwiniętym i wyszukanym sposobem zarządzania ludźmi oraz dodamy do tego Wartości, które znajdujemy w Toyocie i Zasady a także Kompetencje liderów, a w szczególności liderów zarządzających operatorami, liderami zespołów, liderami grup, wtedy możemy spodziewać się wyników, wyników finansowych, o wiele bardziej konkurencyjnych niż nasza konkurencja. Tak więc, starałem się dzisiaj wyjaśnić, że jest to dobre dla usprawnienia procesów, ale to ludzie muszą poprawić te procesy. To pracownicy na hali muszą zidentyfikować te procesy, jednak aby to zrobić, musimy mieć zdolność do autorefleksji i to się nazywa Hansei. Z autorefleksją mamy Hansei, co prowadzi do idei Kaizen, Ciągłe Doskonalenia (Continuous Improvement), aby stworzyć Hansei, musimy konsekwentnie i trwale rozwijać się, współpracować z liderami zespołów i liderami grup oraz z naszym zespołem zarządzającym, tak, aby liderzy zespołów, którzy dotykają procesów, dotykają surowców, z operatorami, faktycznie tworzyli wartość dla biznesu.
Jaka jest rola zarządzających, kierownictwa?
MF: Naszym zadaniem, jako zarządzających, jest tworzenie takiego środowiska, aby pracownicy byli zmotywowani i zaangażowani 24 godziny na dobę, przez cały dzień, każdego dnia. I to właśnie współpracujemy z różnym organizacjami tak aby, poprzez pracowników generować miejsce pracy który jest przyjazne i bezpieczne dla pracowników i stawia czoło dla konkurencji.
Obserwując firmy zauważam, iż zagadnienie związane z leadership są bardzo ważne, o ile nie kluczowe. Należy o tym dużo więcej mówić i propagować dobre postawy. Niestety obecnie w tym temacie bardzo tego nam brakuje.