Skip to main content
Dostarczanie na czas a Lean i usprawnienia

Czy realizujesz dostawy na czas? /cz. 2, Nie radzę sobie z popytem…/

„W ciągu ostatnich kilku lat biznes był tak dobry, że jednym z naszych największych wyzwań było wyprodukowanie i dostarczenie na czas zapasów, nawet jeśli kosztowało nas to trochę więcej”!

„Jeśli pracujesz w firmie zajmującej się dostawami do domu lub w firmie produkcyjnej w sektorze medycznym, higienicznym i dezynfekcyjnym, prawdopodobnie pracujesz na pełnych obrotach.

W chwili obecnej istnieje wiele możliwości poprawy wyników działalności biznesowej.

Twoje telefoniczne centra obsługi klienta są całkowicie przeciążone. Niektórzy z Twoich pracowników odbierają telefony nawet z domu.

Magazyny są pełne lub oddawane w takim tempie, jakiego nigdy wcześniej nie widziałeś.  Kierownik magazynu oddziału znajduje się pod ogromną presją, aby dostarczyć wskaźniki KPI. Z magazynem pełnym, nowymi pracownikami i ciągłym przepływem większej ilości zamówień, co powoduje przeciążenie pracowników.

Czy system pęka w szwach?

Transport i dostawa pracują na okrągło. Standardowe procedury i procesy są trudne do utrzymania. Wraz ze wzrostem ilości i niedawnym napływem nowych pracowników, wiele KPI po prostu nie jest spełnianych.

Produkcja pracuje w trybie 24/7. Planowanie produkcji i jej realizacja to czysta fikcja. Nie masz czasu, aby sprawdzić, dlaczego zrealizowane wielkości produkcji tak bardzo różnią się od planowanych celów produkcji na zmianę. Wszyscy wiedzą, jest kryzys, mamy chaos, mamy niestabilną sytuację. Robimy, co w naszej mocy.

Koszty rosną

Bezpośrednie koszty robocizny na wyprodukowaną lub dostarczoną jednostkę są całkowicie niezgodne ze standardem lub budżetem. Twoje koszty In-Direct nie są teraz widoczne nawet na ekranach radarów.

Dział sprzedaży nigdy nie był tak zadowolony. Ich budżet na rok 2020 został właśnie zrealizowany, marzenie się spełniło.

Głos rozsądku

Cichy głos w twojej głowie ciągle zadaje następujące dokuczliwe pytania.

  • Wszyscy jesteśmy naprawdę zajęci, ale czy robimy to, co należy?
  • Co możemy zrobić inaczej, żeby lepiej dotrzymać terminów dostaw?
  • Czy system bonusowy jest naprawdę czymś, co musimy na nowo zdefiniować?
  • Czy naprawdę mam odpowiednie KPI do monitorowania mojego biznesu?
  • Czy monitorujemy czas dostawy we właściwy sposób?
  • Jakie nowe pomysły pojawiły się u pracowników w ciągu ostatnich dwóch tygodni, które musimy uchwycić i wykorzystać do usprawnienia naszego biznesu?
  • Co możesz zrobić jako Lider, aby utrzymać zaangażowanie ludzi i pokazać swoje uznanie?

Ważne pytanie

Postawmy sobie następujące pytanie, ponieważ odnosi się ono bezpośrednio do zadowolenia klienta i rentowności naszej działalności.

– Co mogę zrobić, aby skrócić czas dostaw do klientów?

Podziękuj swoim pracownikom J

Zanim cokolwiek zrobisz, zadzwoń osobiście lub udaj się na spotkanie i podziękuj wszystkim pracownikom, którzy pracują przez wiele godzin, aby utrzymać przepływ przychodzących zamówień. Będzie to ważny sygnał dla pracowników, że w tym całym zamieszaniu jesteś tam z nimi.

Wprowadzenie rozwiązań

  1. Skrócenie czasu dostawy usługi lub produktu będzie miało bezpośredni wpływ na koszty zmienne, co bezpośrednio wpłynie na rentowność Twojej firmy.
  2. Jeśli pracujesz w firmie zajmującej się dostawami do domu, posiadasz szereg konkretnych KPI, które zarządzają efektywnością Twojego biznesu. Jeden z nich to On-time in-full – OTiF
  3. W produkcji, będzie to czas realizacji lub czas cyklu w odniesieniu do klienta czasu taktu. Innymi słowy, dostarczamy po, w dniu lub przed terminem oczekiwanym przez klienta.
  4. Skrócenie OTiF, LT lub CT jest wynikiem wielu innych inicjatyw, które musiały zostać wdrożone, aby osiągnąć rezultaty.
  5. Bardzo często istnieje wiele ukrytych marnotrawstw; Muda, Muri i Mura w ramach waszego systemu pracy, który tworzy te trzy rodzaje marnotrawstwa.
  6. Czy twoja firma jest prowadzona zgodnie z zasadami Metodyki Ciągłego Doskonalenia? Ty i Twoi pracownicy będziecie wiedzieć, że Muda to zestaw 7 marnotrawstw, które mogą być zidentyfikowane i zarządzane przez pracowników na początkowych etapach produkcji.
  7. Muri & Muda to marnotrawstwo, za które odpowiedzialność spoczywa na kierownictwie.

Jeśli Twoi pracownicy operacyjni regularnie identyfikują i eliminują zachowania lub procesy (Muda), które nie wnoszą żadnej wartości dodanej do biznesu, jesteś w dobrym miejscu.

 Oceń, gdzie naprawdę jest teraz twoja firma

  1. Zadaj sobie pytanie. Czy mój biznes to gaszenie pożarów, czy każdy dzień to walka wyłącznie o załatwienie sprawy, jeśli tak, to jesteś na reaktywnym etapie prowadzenia biznesu. Oznacza to, że w krótkim okresie czasu, będzie niezwykle trudno poprawić czas dostawy do klientów.
  2. Jeśli Twoja firma jest na stabilnym etapie rozwoju, wówczas poprawa czasu realizacji dostaw będzie znacznie szybsza i łatwiejsza.

Jeśli Twoja firma znajduje się w fazie proaktywnej, oznacza to, że jesteś dobrze przygotowany do zarządzania sytuacją, jaką masz w tej chwili. W związku z tym zaangażujesz co najmniej kilku starszych członków zespołu, aby monitorować możliwości dalszego doskonalenia swojej działalności.

Mark Forkun

Autor bloga „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *