Skip to main content
nawyk uczciwości w zarządzaniu zespołem

Nawyk budowania autorytetu poprzez okazywanie uczciwości

Buduj swój autorytet poprzez uczciwość, praktykując wdrażanie zasad, a nie korzyści.

Regułą jest to, że najpierw są zasady, a dopiero potem korzyści. Budowanie swojego autorytetu oznacza codzienne praktykowanie wszystkich 16 nawyków.  Skupiamy się tutaj na tym, w jaki sposób integralność Twojego charakteru musi być zgodna z polityką określoną przez organizację, a dopiero po niej może pojawić się celowość. To, w jaki sposób podejmujesz działania każdego dnia, odzwierciedla Twój styl przywództwa, wpływa na kulturę organizacyjną i buduje lub zmniejsza Twoją wiarygodność jako autorytetu.

Polityka w rozumieniu lean leadership oznacza praktykowanie w pierwszej kolejności bezpieczeństwa pracowników, jakości i terminowości dostaw dla Klienta, a następnie kosztów i produktywności dla nas, organizacji.

Często widzimy, jak eksperci odnoszą się do pomiaru KPI na białych tablicach, używając akronimu SQDC (Safety, Quality, Delivery, Cost), po którym często następują inne KPI, takie jak Kaizen, Środowisko i tak dalej. Nie ma w tym nic złego. Ale to tylko część historii. Chodzi o to, że nikt nie mówi o tym, dlaczego i dla kogo te KPI są ważne.

Na czym rzeczywiście się skupiasz?

Bezpieczeństwo jest zawsze pierwszym KPI i musi odnosić się do bezpieczeństwa pracowników. Mając bezpieczne środowisko pracy, skupiamy się następnie na potrzebach naszych klientów, czyli na jakości produktu i usług. Wreszcie, mając bezpieczne środowisko pracy dla pracowników, skupiamy się na jakości dla klientów, a następnie koncentrujemy się na kosztach i produktywności dla nas, jako firmy. Jest to dobre miejsce, aby przypomnieć sobie koło Deminga, PDCA (Plan, Do, Check and Act). W przypadku każdego z wymienionych powyżej kluczowych wskaźników wydajności (KPI), nieustannie doskonalimy wszystkie cztery z nich poprzez PDCA.

Część integralna pojawia się, gdy musimy podjąć decyzję, czy używamy celowości w podejmowaniu decyzji, oczywiście, że tak, ale celowość podąża za polityką, nie odwrotnie. Przykładem tego może być następująca sytuacja. Masz termin na dostarczenie ważnego projektu. Powiedzmy, że jest to opracowanie nowego produktu, oprogramowania, komponentu do pojazdu, nowego modelu samolotu pasażerskiego, szczepionki antywirusowej. Czy obchodzisz politykę dla dobra sprawy? Pomyślcie tylko o tym.

Jak wiele katastrof i klęsk widzieliśmy w ciągu ostatnich kilku lat, tylko dlatego, że przywódcy przedkładali celowość nad politykę. Jednym z głośnych przypadków może być platforma mediów społecznościowych, która przedkładała zyski nad bezpieczeństwo użytkowników końcowych, zwłaszcza dzieci. Opłacalność mówiła: możemy zarobić jeszcze więcej pieniędzy i zdobyć polityczne względy, jeśli zrobimy to i tamto. Polityka została zawieszona, społeczeństwo zostało źle poinformowane, nastolatki ucierpiały psychicznie w wyniku takich decyzji.

Zasada jest prosta, jeśli nie upierasz się przy polityce w pierwszej kolejności, wtedy celowość oznacza po prostu podejmowanie decyzji wyłącznie w celu wzbogacenia się, zwiększenia władzy i dalszego zaspokajania własnego ego.

Droga na skróty…?

Czy ty czasem nie idziesz na skróty, czy nie zwracasz uwagi na bezpieczeństwo, czy jakość cierpi, tylko po to, aby zdążyć z dostawą na czas do klienta? Jak często c-suite przedkłada koszty i wydajność, innymi słowy własny interes, nad bezpieczeństwo pracowników i jakość dla klientów.

Jak często spotykałem się z firmami, które pchały pracowników, maszyny i linie produkcyjne do granic możliwości (muri) tylko po to, aby uzyskać wyniki sprzedaży na poziomie lub powyżej budżetu.

Jak często dostawa od klienta była motorem decyzji ignorujących bezpieczeństwo! To się zdarza cały czas. Oczywiście, jeśli chodzi tylko o zadowolenie szefa, jeśli chodzi tylko o uzyskanie premii, to jasne, celowość jest królem, jakoś to będzie, bezpieczeństwo jest w porządku, klient też jest królem, więc zróbmy wszystko, aby klient był zadowolony. Racja, bardzo prosta logika. Nie, to jest złe a problemem jesteś ty! I nie chodzi o klienta, chodzi o twój brak wiarygodności wynikający z twojego braku uczciwości, a potem mówisz, że chcesz zbudować organizację opartą na jakości, czyż nie mam racji?

Niewidoczne powiązanie z jakością?

Organizacje mają “Deklaracje polityki operacyjnej”, aby kierownictwo miało jasne wytyczne, jak reagować w określonych sytuacjach. Czy Twoja firma ma Deklarację Polityki Operacyjnej, a jeśli nie, to dlaczego nie, ile by Cię to kosztowało w bezpieczeństwie pracy? ile kosztuje Cię to w kategoriach jakości dla klienta? co odzwierciedla odrzucenia i skargi klientów? Jeśli Twoja firma ma OPS, czy dodaje ona przypis mówiący, ale możesz użyć własnego osądu i zestawu zasad, jeśli uważasz, że to jest w porządku, aby to zrobić! Miejmy nadzieję, że nie.

Obecnie niektóre organizacje mają wiele OPS, które obejmują funkcjonowanie takich działów jak IT, finanse, HR, produkcja, sprzedaż itd. Ale w każdym z tych działów i na poziomie strategicznym nadal należy przestrzegać SQDC. Upewnij się, że Twoje OPS są zbieżne, spójne, etyczne i konsekwentne.

Jeśli chcesz zbudować swój autorytet poprzez uczciwość, upewnij się, że najpierw przestrzegasz zasady, a następnie podążasz za nimi poprzez celowość biznesową..

Uczciwość nie jest jedną cechą Twojego zachowania, jest zbiorem zachowań takich jak uczciwość, etyczność, punktualność, otwartość i szczerość. Pokazuje ona innym, że potrafisz kierować swoim codziennym życiem w oparciu o zbiór zasad i wartości moralnych. Dlatego też wiele organizacji kładzie nacisk na stworzenie ram, w których kadra kierownicza, zwłaszcza wyższego szczebla, wypełnia swoje codzienne funkcje w ramach ustalonego wcześniej i zrozumiałego zestawu zachowań.

Fragment z książki autora M.M.Forkun “Leading Lean to the Higher Level”.

Mark Forkun

Autor bloga “Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *