Skip to main content
nawyki lidera jako ziarno siane w firmie

16 nawyków Liderów Lean

Czy jesteś gotowy by podjąć wyzwanie „16 nawyków liderów lean”?

Postaram Ci je przybliżyć poprzez przypowieści. Są one używane od wieków, aby pomóc nam zrozumieć i zmienić się na lepsze, mając nadzieję na osiągnięcie sensu i celu w naszej pracy, jak również w życiu prywatnym. Istnieje wiele sposobów, które możemy interpretować i kojarzyć z przypowieściami, w zależności od tego, gdzie jesteśmy na naszej własnej mapie drogowej życia. Często moi nauczyciele w Toyocie wykorzystywali historie, by zasiać we mnie ziarno.

Tutaj skupiam całą psychologiczną, ekonomiczną i przywódczą uwagę na przypowieści o siewcy i rzeczywistych przykładach z inicjatyw Ciągłego Doskonalenia w różnych organizacjach, które miałem okazję wspierać.

Czy to ma jakieś znaczenie, czy uważasz, że można odnieść sukces w biznesie i być liderem kierującym się wartościami?

Czy doświadczyłeś któregoś z poniższych scenariuszy?

Przypowieść Znaczenie – kontekst w biznesie Znaczenie na dzień dzisiejszy
Siewca i ziarno Ten człowiek jest reprezentowany przez nauczyciela Sensei, który jest mądry i dobry. Ziarno jest jego wiedzą o tym, jak zaangażować pracowników i wdrożyć przywództwo lean w organizacji. Jestem pewien, że słyszałeś o wyrażeniu „sadzenie nasion”. W Toyocie słyszałem to wiele razy. Tak jak rady nauczyciela zaczynają być rozumiane i rozwijają się w obecnie świadomym pracowniku, tak samo wydajność procesu i postawy zachowawcze zaczynają się pogłębiać i rozwijać.
Niektóre nasiona spadły na ścieżkę i zjadły je ptaki. Ptaki reprezentują te osoby w organizacji, które nie chcą zmieniać się na lepsze. Nasiona na ścieżce reprezentują tych pracowników, którzy słyszą to przesłanie, ale puszczają je natychmiast w niepamięć. Obawiają się lęku przed tymi, którzy nie chcą się zmienić. Są szefowie i pracownicy, którzy są zbyt zajęci własnym sposobem myślenia, zachowywania się i działania. To jak kreskówka z epoki kamiennej taczki z kwadratowym kołem i bystrym człowiekiem, który wymyślił okrągłe koło, ale nikt nie jest zainteresowany tym, co ma do powiedzenia, myślę, że jest tu bardzo trafny.
Niektóre nasiona spadły na skalistą ziemię, gdzie było mało ziemi. Nasiona szybko wykiełkowały, ale kiedy wzeszło słońce, to spaliło młode rośliny. Ziarno na skalistym gruncie reprezentuje ludzi, którzy reagują z początkowym entuzjazmem, ale słowa sensei’a nie zapadają głęboko w pamięć. Kiedy przychodzi biurowa polityka lub ciężkie czasy (reprezentowane przez słońce), od razu się poddają. Słońce może być również uważane za bezpośredniego przełożonego lub szefa. Niektórzy pracownicy nie potrafią zaangażować się w nowy sposób pracy i myślenia. Początkowo są oni przyciągani, ale poddają się, gdy robi się ciężko. Często nie otrzymują oni żadnego wewnętrznego wsparcia.
Niektóre nasiona padły wśród ciernistych krzewów, które wyrosły i zadławiły rośliny. Krzewy cierniowe są negatywnymi ludźmi w organizacji, duszą przesłanie sensei. Słyszy się je, ale troska ludzi o bogactwo (szanse na awans, premię, robienie tego, co szef chce, niekoniecznie jest słuszne) i ich troska powoduje, że rośliny (program lean leadership) umierają. Niektórzy ludzie są zbyt przejęci tym, co myślą inni i za bardzo się martwią. Mogą być zazdrośni, źli lub tylko zainteresowani materializmem. Często określa się to również mianem myślenia krótkoterminowego. Co ja mogę z tego teraz zrobić?! W pracy i w życiu powinniśmy odróżnić to, co jest ważne od tego, co konieczne. Twoja odpowiedź na to pytanie jest bezpośrednim odzwierciedleniem twojego systemu wartości.
Niektóre nasiona spadły na dobrą glebę, a rośliny wydały plon. Dobra gleba reprezentuje pracowników, którzy słyszą przesłanie i zaczynają działać – PDCA, wprowadzają zmiany w procesach i zachowaniach. Plon jest pozytywnym rezultatem programu lean leadership: Zaangażowanie pracowników, Szacunek, Zaufanie, Praca zespołowa, Krótszy czas realizacji, mniej odpadów (muda) i tak dalej… pracownicy zyskują znaczenie i cel w swojej pracy. Niektórzy ludzie są mocno zaangażowani w program lean leadership i wdrażają tą naukę w życie nowym sposobem pracy, myślenia i zachowania, nawet w trudnych sytuacjach. To właśnie ta grupa pracowników opowiada się za tym, by inni podążali tą drogą. Nie jest łatwo być Lean Leaderem w umyśle, duchu i ciele, ale jest to bardzo satysfakcjonujące.

 

Wiem, że to może zabrzmieć szalenie, ale zmiany kulturowe w każdej organizacji, zwłaszcza gdy próbuje się coś nowego poznać, zrozumieć i wdrożyć, aby stać się naprawdę doskonałą organizacją, wymagają osobistej podróży zmian od wszystkich w organizacji, zwłaszcza tych na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla.

Uważam, że my, doradcy, konsultanci, mentorzy i trenerzy, musimy znacznie bardziej wspierać kierownictwo wyższego szczebla, które ma wiele wyzwań i przeciwstawnych priorytetów.

Bardzo łatwo jest krytykować innych

Tak, to prawda, niektórzy są tak zalewani swoim własnym statusem i znaczeniem, że czasami jest to zbyt duże wyzwanie, aby ich wspierać. Pamiętaj jednak, że tylko dlatego, że ktoś się z tobą nie zgadza i jest nawet agresywny, nie oznacza to, że cię nie słucha, a to dobry początek, jeżeli potrafisz to znieść.

Wielokrotnie doświadczałem odepchnięcia, agresji i wielu różnorodnych wyrazów wyboru ze strony uczestników, uwalniających wrogość, frustrację i cokolwiek innego, czym się obarczali. Ileż to historii słyszałem i byłem ich świadkiem, od liderów zespołów średniego, wyższego i najwyższego szczebla kierowniczego, którzy stosowali najbardziej nieodpowiednie zachowania, jakie można sobie wyobrazić, tylko po to, by stać się najlepszymi liderami, jakich można sobie wymarzyć. Być może to był to dla nich początek trudnego procesu.

Jednym z 16 nawyków Liderów Lean jest Pokora. Będziemy zgłębiać ten podstawowy nawyk podczas programu.

„Doskonalenie Procesu Prowadzone przez Lidera – PILL”, jest jednym z najbardziej zrozumiałych i łatwych do naśladowania przez organizacje, ponieważ w pełni wpisuje się w agendę najwyższego kierownictwa. Wartości Kierowane (czasami określane jako Przywództwo Służbowe) Przywództwo i PILL są bliskimi przyjaciółmi, ale mają różne nastawienie. Leadership Led Proces Improvement mówi: „Pokaż mi, a uwierzę”. Values Driven Leadership odpowiada: „Uwierz, a ja ci pokażę”.

Doskonale pamiętam, jak często mój sensei tłumaczył, że Droga Toyoty jest drogą do osiągnięcia celu. Chodzi o to, jak podróżujemy razem, wspierając się i rozwijając nawzajem poprzez rozwiązywanie problemów (nie tylko).  Większość organizacji procesowych nie koncentruje się na drodze, a jedynie na rezultatach, pozostawiając wielu pracowników sfrustrowanych i zdemotywowanych. Taka sytuacja jest powszechna zarówno w organizacjach prywatnych, jak i korporacyjnych.

Aby móc dokonać zmian, musisz najpierw sam chcieć się zmienić

Pewnego razu jeden z moich sensei powiedział do mnie: ” Lider jest jak ogrodnik w szklarni”. Sumienny ogrodnik z troską i cierpliwością dba o wszystko, co rośnie w szklarni. Każda roślina ma swoje najpiękniejsze kolory i smaki w miarę upływu pór roku. Twój zespół, twój dział, to jest twoja szklarnia. Tylko jak dobre są Twoje umiejętności ogrodnicze?

Ciekawy jestem jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu? Podzielisz się tym ze mną?

Wypatruj kolejnych postów, które doprowadzą Cię do “ 16 Nawyków Liderów Lean”.

 

Spójrz również na komentarz autora (w języku angielskim) w formie video:

Mark Forkun

Autor bloga „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o Przywództwie Lean.”

2 myśli na temat “16 nawyków Liderów Lean

  1. Leadership Led Proces Improvement mówi: „Pokaż mi, a uwierzę”. Values Driven Leadership odpowiada: „Uwierz, a ja ci pokażę”

    I tego się trzymajmy!
    Keep up the good work!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *