Zastanawiałeś się kiedyś czy chodzi tutaj o Twoich pracowników, czy tak naprawdę o Ciebie? “Pamiętaj, że oni działają i prowadzą firmę, ty jesteś tam, aby zapewnić właściwą formę kierowania, niezbędne zasoby i wszystko, co najlepsze z samego siebie“. Lumen sapientis.
16 Nawyków Liderów Lean – od miernoty do sedna i celu. Podejście po COVID-19, do zarządzania sobą i innymi ludźmi na rzecz lepszej przyszłości.
Koło rozwoju Toyoty
Jednym z kluczowych punktów nauki w tej części 16 Nawyków jest koło rozwoju Toyoty. Zrozumiesz nie tylko metodę dwóch kół rozwoju ludzi poprzez rozwiązywanie problemów, ale także swoją rolę w tym procesie.
Zagłębiając się w 16 Nawyków Liderów Lean, będziesz uczniem sam dla siebie. Ta sekcja, Nawyki do rozwiązywania problemów i procesów, jest najbardziej techniczna. Nie obejmujemy tu wszystkich narzędzi procesowych, które znajdziesz w Systemie Produkcyjnym Toyoty – TPS. Na rynku istnieje przecież wiele dobrych książek na ten temat. Tutaj znajdziesz to, czego nie ma w tych książkach, ale co jest praktykowane w Toyocie i wielu innych znakomitych firmach światowej klasy. Są to nawyki przywódcze związane z usprawnianiem procesów i rozwiązywaniem problemów.
Jakie nawyki?
Zaprezentuję tutaj trzy różne nawyki poprawiające Twoje umiejętności i zachowania w zakresie rozwiązywania procesów i problemów. Nauczysz się nawyku identyfikowania działań nie zwiększających wartości dodanej, Nawyku bycia Trenerem ds. rozwiązywania problemów oraz Nawyku koncentrowania się na faktach i lisach.
Powyższe nawyki koncentrują się na Twojej osobie, uczącej się i dającej przykład w sprawach związanych z doskonaleniem procesów i rozwiązywaniem problemów. Jednak nawet one opierają się na stylu przywództwa opartego na wartościach, który będzie miał wpływ na samodzielność, zaangażowanie i zdolność do rozwiązywania problemów. “Czego więcej mógłbyś chcieć od swoich pracowników?”, to jest to, co usłyszałem od CEO Toyoty UK pierwszego dnia mojej pracy!
W pogoni za KPI
Stosując się do tych trzech nawyków, nie będziesz musiał martwić się tak bardzo, jak teraz, o wyniki finansowe. ROI, OPEX, EBITDA, Lead Time, Set-up time, SMED, Wydajność, Jakość i Sprzedaż będą postrzegane jako pozytywne wyzwania o znacznie większym znaczeniu i celu, dlaczego że wszyscy jesteście jednym zespołem i powinniście grać do tej samej bramki.
Czy w Twoim zestawie narzędzi kierowniczych jest miejsce na więcej? Uwierz mi, od wielonarodowych globalnych gigantów po lokalne firmy rodzinne, wciąż bardzo brakuje tych samych narzędzi i umiejętności.
W kolejnych postach przedstawię Ci następne nawyki, które są wykorzystywane w programie „16 Nawyków Liderów Lean”.
Link do video